5 redenen waarom je dat ene biertje na het sporten beter kan laten staan

(Last Updated On: September 28, 2017)

Heb je net keihard geknald in de sportschool, dan gun je jezelf natuurlijk wel een drankje of twee (of vijf) in de avond als je weer de kroeg ingaat. Maar misschien moet je hier voortaan toch even twee keer over nadenken. 

Uit onderzoek van de Nieuw-Zeelandse Massey University blijkt namelijk dat het eigenlijk helemaal niet zo goed is om alcohol te drinken na je work-out. Alcohol vertraagd namelijk de herstelling van je spieren en dit zorgt er weer voor dat je spieren minder snel kunnen groeien. Hoe zit dat in elkaar?

1. Alcohol vertraagt spierherstel

De onderzoekers keken naar het effect van alcohol na een intensieve training. Ze lieten een groep mensen intensief trainen met te zware gewichten. Na de training verdeelden ze die groep door twee. De ene groep gaven ze wodka, dat gelijk stond aan 8 glazen bier en de andere groep kreeg sinaasappelsap.

Ze wilden hierbij kijken of er verschil te zien is in het herstel van de spieren. Wat bleek? Het verschil was overduidelijk te zien. De maximale kracht van de groep die alcohol gedronken had, was uiteindelijk met 34 procent afgenomen. Terwijl de groep die geen alcohol had gedronken slechts met 19 procent was afgenomen.

2. Drank remt de anabole werking van de spier 

Oké, moeilijke taal, maar dit houdt eigenlijk in dat het herstel wordt geremd door alcohol. Dit komt door de manier waarop het lichaam spiercellen van energie voorziet en het laat groeien. Alcohol remt dit proces af.

3. Het verhoogt cortisol

Cortisol is een stresshormoon waarbij eiwitten uit de spiercellen worden afgebroken ten gunste van energie. Hierbij verbrandt je dus spierweefsel om in een korte tijd meer energie vrij te maken. Wanneer je alcohol drinkt neemt dit hormoon toe en dat is geen goede zaak. Het kan voor onder andere uitputting, slaapproblemen en voor afbraak van de spieren zorgen.

4. Uitdroging  

Niks nieuws, maar wist je al dat spieren vocht nodig hebben om te kunnen groeien? Daarnaast kan genoeg water drinken na een avondje uit ervoor zorgen dat je kater de volgende dag minder wordt.

5. Verlaging van testosteron

Testosteron speelt een grote rol bij het kweken van spiermassa. Alcohol verlaagt dit hormoon. Stel je voor; je drinkt 4 biertjes op een dag dan daalt je testosteron met 7%. Alcohol kan dus in de weg zitten wanneer je spiermassa probeert op te bouwen.

Wij zijn natuurlijk zelf ook niet vies van een drankje, maar als we al eenmaal de gym hebben gehit, moet het niet voor niks zijn geweest. Het is dan beter om eerst even non-alcoholische drankjes te drinken en eerst een bodempje te leggen voordat je met je biertje begint.

Bron: FITsociety 

Wist je ook dat sommige mensen allergisch zijn voor sporten?