Hoe uit een wereldreis met vrienden het succesvolle merk Kerbholz ontstond

Niet zo lang geleden hadden we het genoegen om te praten met de boys van Kerbholz. Kerbholz is een tof merk dat in 2012 ontstond toen vier vrienden het idee hadden om zonnebrillen en horloges te gaan ontwerpen. Zij gaven ons een inzicht in de wereld van jonge entrepreneurs en hoe zij hun droom verwezenlijkten.

Wie is Kerbholz en hoe is dit avontuur gestart?

Het verhaal van Kerbholz begint met een reis in 2011.

Omdat we een paar maanden vrij hadden tussen twee semesters besloten Matthias en ik (Moritz) onze backpacks te pakken en op het vliegtuig naar Mexico te stappen. Op onze reis door Midden-Amerika kwamen we in aanraking met allerlei nieuwe landen, nieuwe mensen en een nieuw materiaal: hout. We werden verliefd op het tijdloze, natuurlijke en warme materiaal en waren overtuigd: het potentieel van hout voor de mode-industrie heeft zijn piek nog lang niet bereikt.

Terug in Duitsland vertelden we onze vrienden over het idee en na vele lange nachten discussiëren, heel veel rode wijn en nog veel meer bloed, zweet en tranen werd het eerste Kerbholz product een werkelijkheid. Adrian en Nils sloten zich aan bij het project en zo werd het gekke backpack idee opeens het merk Kerbholz.

Momenteel telt het bedrijf 30 man en werken we vanuit een oude paraplu fabriek in Keulen, Duitsland.

Wat is je vroegste herinnering van het merk?

We hebben wat wilde jaren gehad waarin we met de vier oprichters (soms met plan, soms zonder) door Europa tourden in een oud Volkswagen busje (soms betrouwbaar, soms niet) en zomaar winkels in liepen om onze eerste producten te verkopen (soms met resultaat, meestal niet ;)).

Er zijn talloze goeie verhalen van het begin van Kerbholz, zoals toen Adrian kwijt raakte op ons eerste fashion week feestje… Dat is een van de voordelen van je eigen bedrijf beginnen als je heel jong bent: je eindigt met heel wat goeie verhalen.

Hoe zou je Kerbholz omschrijven als het een persoon was?

Kerbholz is een leuke gast die heel gepassioneerd is over design en dingen anders en duurzaam doen. Maar hij neemt zichzelf ook niet te serieus, hij is down-to-earth en leuk om in je buurt te hebben. Ik zou zelf eigenlijk wel vrienden met Kerbholz willen zijn ;).

Wat maakt hout het perfecte materiaal voor jou om mee te werken?

Hout is een fantastisch materiaal. Diepe natuurlijke kleuren. Een warme organische touch en super milieuvriendelijk. Je kan hout makkelijk verwerken door het af te breken of te verbranden en zo ook nog energie winnen. Als duurzaam materiaal heeft het een positief ecologisch balans.

Een van de belangrijkste punten van Kerbholz is duurzaamheid. Heel goed natuurlijk, maar kan je uitleggen hoe het werkt?

Wij noemen het ‘Designed to sustain’ – we creëren om te behouden. We staan voor een bewust gebruik van grondstoffen en een bewuste interactie met anderen terwijl je ook plezier hebt. We noemen dit hedonistische duurzaamheid: Producten zijn leuk juist omdat ze duurzaam zijn. Het Kerbholz team staat voor betere producten, betere service en een betere toekomst.

Sinds 2017 nemen we onze claim nog serieuzer. Kerbholz doneert 10% van de opbrengst aan de ‘Design to Sustain’ organisatie. Deze vrijwillige organisatie steunt verschillende projecten op een onafhankelijke en transparante wijze.

We staan achter projecten die te maken hebben met een duurzamere productie process, of het nu recycling, upcycling, herbossing of onderzoek naar duurzaam materiaal is. Meetbaar, transparant en duurzaam. Omdat duurzame producten betere producten zijn.

Het eerste materiaal was hout, nu zien we ook veel marmer. Komt er nog een materiaal aan?

Er zijn talloze materialen die leuk zouden kunnen zijn in de toekomst: gerecycled PET of duurzaam leer – materialen zoals ananas-huid. We vinden het leuk om te experimenteren en te spelen  – maar het moet wel eerst getest worden. Wij hebben naam gemaakt als een premium kwaliteit merk in onze niche en dit willen we graag zo houden.

Zie je jezelf nog andere producten ontwerpen dan horloges en brillen?

We spelen altijd met ideeën voor andere accessoires. Zo hebben we bijvoorbeeld een zonnebril-hoes en bril-kettingen gemaakt van gerecyclede gymzaal matten. Misschien dat we daar nog op gaan uitbreiden in de toekomst.

Wat is het hoofddoel voor Kerbholz en op welk punt zijn jullie eigenlijk al geslaagd?

Persoonlijk was mijn hoofddoel om een merk neer te zetten waar ik zelf graag de producten van zou willen kopen. Dit is gelukt, maar vooral op het gebied van duurzaamheid is er altijd meer te doen en er is nog een lange weg te gaan.

Waar komt die inspiratie vandaan om te blijven groeien?

We zijn constant inspiratie aan het opdoen, eigenlijk overal vandaan – die mix & match je, geef je je eigen handtekening en dat is het! Het is een beetje vergelijkbaar met koken eigenlijk!

Is er nog een goeie levensquote hebt die je met ons zou willen delen?

“Als ik de mensen had gevraagd wat zij wilden, hadden ze snellere paarden gezegd” – Henry Ford

Related Posts