Interview | Bas de Ruijter van Wild Hunt Clothing

(Last Updated On: September 23, 2015)

Wild Hunt is een Nederlands merk dat streeft naar 100% duurzaamheid en hoopt met hun verhaal consumenten bewuster te maken van hun kledingaankopen. Nadat wij hem tegenkwamen tijden de FashionWeek bij MOAM, kregen wij een beetje meer inside information van oprichter Bas de Ruijter. Tijdens zijn afstuderen van TMO Fashion Business School is hij Wild Hunt begonnen. Inmiddels hangt de eerste collectie in de winkels en is alles echt op gang.

De productie vindt plaats in Turkije bij een Turks-Nederlands familiebedrijf. Alle producten zijn gemaakt uit uitsluitend biologische materialen, gecertificeerd door GOTS, het toonaangevende keurmerk voor duurzame mode. De huidige collectie bestaat uit vijf modellen, in vier verschillende kleuren en was in eerste instantie bedoeld als een herencollectie. Nu de verkoop een aantal maanden bezig is, wordt er veel verkocht aan vrouwen en is er besloten om het label ‘heren’ eraf te halen. Dit voeren ze ook helemaal door in de volgende collectie, die vanaf eind september verkrijgbaar is. 

wildhunt1thestateofmindDit is niet Bas, overigens. wildhuntthestateofmind2

De visie van het merk is dat ze duurzame mode voor een betaalbare prijs op de markt willen brengen en daardoor mensen bewuster te maken van de huidige situatie in de mode industrie. 

Who’s fooling who?

Door het stellen van deze vraag willen ze een reflectie geven van de huidige maatschappij. Erg bewust.

Er is steeds meer interesse in duurzamer leven en in de voedselindustrie zijn daar de eerste resultaten van te zien. Echter, in de mode blijven consumenten nog steeds veelvuldig kopen bij de grote discounters, zonder er bij na te denken wat voor kleding ze nu eigenlijk echt kopen. Wild Hunt is er van bewust dat ze de strijd nooit gaan winnen van de grote concerns, maar hopen een grote groep te bereiken die zij bewuster kunnen maken van hun kledingaankopen. Dit streven ze in eerste instantie te doen door zelf het goede voorbeeld te geven en heel transparant te zijn in hun bedrijfsvoering. 

Verkoop gaat momenteel via de webshop en negen verkooppunten, waarvan sowieso drie in Amsterdam – Things I Like Things I Love & Thrift Shop. Yes, twee TILTIL’s in Amsterdam!