Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan, zo ook helaas voor de Land Rover Defender… Eind 2015 stopt de Britse autobouwer met het produceren van de inmiddels toch zeker iconische en onverwoestbare blokkendoos. Steeds strenger wordende milieu- en veiligheidsnormen hebben de oer-4×4 dan toch de das omgedaan. Bravo. Eikels.
Land Rover introduceerde in 1948 de Land Rover Series 1. Halverwege de jaren Negentig en twee series later werd de auto omgedoopt tot Defender, zoals we ‘m vandaag de dag kennen. 67 jaar later wordt het ouwe beestje met een gaatje tussen de ogen omgelegd door een schietgrage jager/milieuactivist. Niets tegen milieuactivisten trouwens hoor, maar er moeten toch andere auto’s zijn die pas echt verbannen moeten worden. Om de pijn nog ietwat te verzachten heeft Land Rover voor 2015 drie limited edition Defenders uitgebracht. Schrale troost, maar vooruit.
Laten we maar beginnen met de meest luxe uitvoering, de Defender Autobiography Edition. Het vermogen is opgeschroefd van 122PK naar 150PK. Hij wordt enkel met korte wielbasis geleverd, de 90 Station Wagon. Waarom ze het Station Wagon noemen, goeie vraag. Met het two-tone lakwerk, de Windsor lederen bekleding en de zwarte wielen hoef je je in ieder geval niet te schamen als je over de PC flaneert. Om het imago van oer-4×4 nog even extra te onderstrepen is daar dan de Land Rover Defender Adventure Edition. Op basis van de 110, welke een iets langere wielbasis heeft dan de 90. Compleet met bodembescherming, Goodyear offroad banden, dakrek en snorkel. Klaar om op safari te gaan. Heb je alleen nog een groot jachtgeweer nodig om wat olifanten af te schieten om die milieugekkies even terug te pakken. (grapje, niet doen, echt niet)
Komen we bij het laatste model aan, de Defender Heritage Edition. Wat ons betreft toch echt wel de tofste van het drietal, want hij doet lekker retro aan. Komt in alle kleuren zolang het maar ‘Grasmere Green’ is. Details als de retro radiatorgrill, de meegespoten stalen velgen en witte dak zorgen er voor dat de auto rechtstreeks uit de jaren 70 komt. Ook kom je op de auto hier en daar ‘HUE 166’ tegen, verwijzend naar de nummerplaat die de allereerste pre-productie Series 1 droeg tijdens het testen. Logischerwijs werd de liefkozende bijnaam voor deze auto ‘Huey’.
Een waardig afscheid, als je het ons vraagt. Land Rover’s ontwerpers zitten ondertussen al over de tekentafels gebogen om een vervangend model uit de grond te stampen. Of het net zo iconisch en onverwoestbaar wordt als de vorige? Dat zien we dan wel weer…