In het project ‘De NachtWacht’, waar Sauza Tequila vriendengroepen volgt die ‘ready for nightly adventures’ zijn, krijgen vriendengroepen een gezicht. Daarom gingen wij op bezoek bij Since ‘88 om ze wat vragen te stellen over wat ze nou eigenlijk doen en hoe ze dat doen. Wij spraken met Daan, Daan, Merel, Nick en Jits. Omdat het fun is, is het interview gedaan in Hitkrant-stijl, dus iedereen doet zijn zegje.
Als eerste, wat is Since ‘88?
Daan 1: Een videoproductiebedrijf bestaande uit vrienden, omdat de twee oprichters vrienden zijn. Het voelt meer als een familieclubje, hoe cliché dat ook klinkt. Het begon met Nick en mij, maar al snel kwam Daan erbij als soort van zelfbenoemde derde directielid. Jits begon hier met zijn stage, besloot zijn tweede stage ook hier te doen en wilde eigenlijk nooit meer weg. Daan en Jits, zijn een soort van twee ongeleide broertjes, Nick en ik meer ‘vaderfiguren’. Het enige wat er nog mistte was een moederfiguur en die vonden wij na lang zoeken (meer dan 200 aanmeldingen) in Merel.
Nick: Iets minder klef, wij regelen producties van begin tot eind. Wij richten ons voornamelijk op online commercials voor bedrijven en merken die goed bij ons passen qua cultuur en lifestyle.
Daan: Ik ben hier gekomen omdat ik mijn hand te vaak achter elkaar gebroken had, waardoor ik er weinig meer mee kon. Ik zat maar wat op de bank, kon niet werken en verveelde me. Since ‘88 deed werk voor mijn broer en omdat ik kon doen wat ik wilde leek het me wel gruwelijk om bij hen te werken. Ik kwam Daan tegen op een feestje, gaf mijn kaartje en vier jaar later ga ik hier nooit meer weg.
Jits: Since ‘88 is het belangrijkste ingrediënt van een dikke video! Since ‘88 is als mijn wc thuis – je zou misschien wel zonder kunnen, maar dat moet je helemaal niet willen.
Ik kwam Daan tegen op een feestje, gaf mijn kaartje en vier jaar later ga ik hier nooit meer weg.
Hoe zou je de onderlinge band omschrijven?
Merel: Onderling zijn zij net broers van elkaar. Ze kunnen heel kinderachtig zijn en geintjes uithalen, maar ook heel lief en bezorgd zijn. Ik ben hier iets nieuwer, dus voor mij is het iets anders.
Daan 1: Ben om jou minstens zo bezorgd hoor.
Merel: Het zijn stoere, maar lieve jongens die altijd in zijn voor een gek idee. Eigenlijk zouden jullie op de vrijdagmiddagborrel terug moeten komen. De eerste borrel waar ik bij was moest ik om 12 uur worden afgevoerd, één groot feest – aanrader.
Jits: Onze band is als kogelvrij glas!
Zouden jullie producties net zo vet zijn zonder de goede band?
Nick: Je hebt altijd te weinig tijd. Het voordeel van de goede band is dat je mensen kunt aanspreken zonder dat het meteen frictie oplevert. Je weet van elkaar wat je wel en niet kunt zeggen, waardoor je op dat soort momenten veel productiever werkt.
Daan 1: Niemand vindt het erg om vroeg op te staan of tot ‘s avonds laat door te gaan.
Daan 2: Voor elkaar rennen is belangrijk. Je weet dat als jij iets niet doet, je iemand anders keihard nakt. Je weet ook meer van elkaar. Zo koopt Merel altijd ontbijt voor mij en Jits, want dat vergeten we altijd.
Dilemma; grote klant en mooie klus, maar jullie moeten het zonder dit team doen. Ja of nee?
Daan 1; Iedereen zou ja zeggen, maar ons eigen team erin proberen te likken.
Nick; Ja, maar om een andere reden. Van de mooie klus kun je leren en die kennis neem je mee in toekomstige klussen.
Daan 2: Ja.
Merel: Ja.
Favoriete hang-out Amsterdam?
Daan 1: Je zal het niet geloven maar als we met Since iets gaan doen, begint dat eigenlijk altijd met Mexicaans eten en heel veel Tequila.
Daan 2: Geen grap!
Nick: Zijn we om die reden uitgenodigd voor dit interview?
Daan 1: In de stad hebben we volgens mij alle Mexicaanse restaurants wel gehad, maar onze favoriet is Los Pilonos in de Kerkstraat.
Wat gaat de toekomst jullie brengen?
Daan 1: Geld. Nee, niet geld. Avontuur in de breedste zin van het woord: nieuwe mensen, nieuwe steden, nieuwe landen.
Daan 2: We zijn ook vorig jaar.. Was het vorig jaar? Ja, 2015. Zijn we naar Zuid-Afrika geweest om content te maken en zijn we daar een maand gebleven.
Nick: Dat is de ambitie. Niet het doel om de grootste, beste of het meestverdienende productiehuis te worden maar een manier vinden om commerciële klussen met zulke projecten te kunnen combineren. Je moet geld verdienen, maar ook leuke dingen doen. Dat is het streven.
Merel: Avontuur en natuur, maar liefst in Afrika. Ik heb de maand in Zuid-Afrika net gemist.
Jits: Rozegeur en maneschijn, zolang ik bij Since ‘88 kan zijn.
Andere interviews van vriendengroepen vind je bij Innit Magazine met OURGROUND, Deephouse Amsterdam met Fat Kids Cake. De NachtWacht is een initiatief van Sauza Tequila en meer beelden staan op hun Facebookpagina. Fotografie van dit project is door Milan Goldbach.