In het hart van Amsterdam, verstopt in de Laurierstraat, vind je de studio van TheStyleFoundry, gerund door fashion veteranen Alex Melgaard en Neil Lewty. Als consultants zijn ze bekend met alle facetten van de fashion game, van ontwerp tot branding, maar hun consultancy is niet de reden waarom we bij ze langs zijn gegaan. De voorste helft van de studio is namelijk ingericht als cleane winkelruimte, waar ze de collectie van hun nieuwe eigen label Ink Inklusive presenteren. Het best bewaarde geheim van denim-lievend Nederland.
Zodra we binnen komen beginnen Alex en Neil enthousiast te vertellen over alle stukken die ze hebben hangen.
“Deze anorak is gemaakt van een stuk Italiaanse denim. Op de traditionele manier geweven, echt vakwerk. De fabriek bestaat jammer genoeg niet meer.” Neil keert de mouw binnenstebuiten. “Hier kijk naar die strepen aan de binnenkant, dat is toch een te gek detail!”
Concept Ink Inklusive
Dat is de kern van het concept: vergeten rollen van hoge kwaliteit stof, gevonden bij fabrieken of in de opslag van een mode magazijn. Door hun goede connecties met fabrikanten in de industrie krijgen ze toegang tot premium kwaliteit Italiaanse en Japanse denim.
“Het is een milieubewuste en economisch verantwoorde keuze. We recyclen eigenlijk restmateriaal dat voor de fabrikant niet interessant meer is. Nu komen de fabrikanten zelfs naar ons toe als ze weer een mooie rol stof gevonden hebben. Hierdoor zijn we in staat om zo goed als al het materiaal op te gebruiken, waardoor er zo min mogelijk verspild wordt.”
De rollen restanten worden gebruikt voor productie van kleine oplagen custom producten. Omdat er weinig materiaal voorhanden is wordt het eindproduct eigenlijk automatisch limited edition. Het resultaat is een cleane en moderne lijn die bestaat uit niet seizoensgebonden stukken, in minder maten zodat er minder stof gebruik hoeft te worden.
“We zijn gewend om voor grote merken te werken, Zoals Calvin Klein en Tommy Hilfiger. Maar het proces voor Ink Inklusive is toch heel anders. Je ontwerpt altijd vanuit de stof, want dat is er als eerst. Vervolgens bedenken we wat het mooiste is wat we er mee kunnen maken. Daarbij hebben we nu complete creatieve vrijheid. We ontwerpen eigenlijk alleen kledingstukken die we zelf graag zouden willen dragen. Het resultaat is dus een lijn waar we 100% achter kunnen staan.”
Ondanks dat ze exclusieve stukken van exclusieve stoffen aanbieden willen ze graag toegankelijk zijn voor iedereen. Hier vind je geen snobby attitude of prijzen. Alex en Neil willen zo veel mogelijk mensen bij hun merk kunnen betrekken. Vandaar dan ook de naam: Ink Inklusive. Ondanks dat ze niet actief aan marketing doen zijn ze met deze instelling al het lievelingetje van veel mensen in de denim-game.
“We hebben besloten niet echt te adverteren of iets dergelijks. Daar leent het concept zich ook niet zo goed voor. Onze oplages zijn daar eigenlijk te klein voor. We laten ons wel zien op denim beurzen en kleden soms de mensen die daar de boel presenteren bijvoorbeeld. De reacties zijn erg goed en meestal komen de mensen die het daar zien dan weer langs in de shop. Het is nu nog vooral bekend onder de insiders, maar we groeien gestaag door de mond tot mond reclame die het met zich meebrengt.”
Naast kleding verkopen ze ook magazines en verschillende accessoires. Waaronder tasjes en brillen, en one-off sieraden, maar door Neil’s eigen moeder hand geprinte ansichtkaarten met patronen. Achterin kan je een klein museumpje vinden met hun privécollectie vintage Scandinavische denim, een aantal stukken hiervan zijn ook te koop.
Aanschaf Ink Inklusive
Op het moment is Ink Inklusive alleen te verkrijgen in hun eigen winkel en op de webshop, maar we hebben al een kleine scoop ter ore gekregen dat ze onderdeel gaan uitmaken van een grote conceptstore in W hotel Amsterdam.
Nieuwsgierig geworden? Check hun website, of ga een keer langs de shop in de Laurierstraat 248 in Amsterdam, daar kan je de hele collectie live bewonderen.