Deze zomer kreeg de Amsterdamse startup genaamd Felyx grote aandacht. Het idee is een deelscooter die beschikbaar is voor 30 cent per minuut, zonder abonnement. Binnenkort verdwijnen de deelscooters alweer uit het straatbeeld, samen met andere strenge maatregelen. Het is een oorlog tussen gemeente Amsterdam en de scooter.
Op de site van de Amsterdamse gemeente staat het volgende:
In de eerste aankondiging bedoelt de gemeente dat scooters van vóór 2010 of ouder de stad niet meer in mogen.
Voor 4-takt scooters geldt dat de Datum Eerste Toelating niet ouder mag zijn dan 1-1-2008.
In de tweede aankondiging staat dat de snorscooter hoogst waarschijnlijk zijn weg moet vinden op de rijbaan, binnen de ring A10. Iedereen met een blauw kenteken mag dus de portemonnee trekken voor een helm.
Scooteren wordt een gevaar voor eigen leven
Hoe zou de gemeente dat voor zich zien? Snorscooters die moeten uitwijken voor de 110 kilometer per uur rijdende taxichauffeurs. Amsterdammers die hun snorscooter uit machteloosheid naar de lommerd moeten brengen.
De Tsunami die het Amsterdamse fietsleven heet
Het gaat ook voor een toename van fietsers zorgen. Hierdoor gaat elk groen stoplicht lijken op een tsunami van oma- en bakfietsen. Beetje dezelfde waarschuwing als het piepje in het zwembad dat voorafgaat aan een minuut van golven. Maar nee, fietsers wachten niet op groen, een waarschuwing krijg je niet.
Wat was Felyx ook alweer?
Nog even over Felyx. Je registreert je eenmalig met je rijbewijs. Ook moet je aantonen dat je in Nederland woont. Dit allemaal om toeristen van de app te weren. Met de app reserveer je je eigen scooter en dan heb je een kwartier de tijd om er één te bemachtigen. Felyx belooft dat, waar je ook bent, er een scooter op 3 minuten loopafstand zal zijn. De betaling gaat per minuut, dus als je weer 48 minuten op het Frederiksplein wacht voor groen licht betaal je door. Iedere minuut kost immers 30 cent.
Wij vinden dit een geniaal idee, maar helaas. De scooterrijder, van havenwerker tot fulltime-yup tot alleenstaande moeder, wordt wederom hard aangepakt door de gemeente.
Weten waarom de scooter de beste vorm van transport is in Amsterdam? Bekijk onze ervaring op pad met de scooter door de hoofdstad.