De wereld om ons heen verandert snel, dit zorgt voor veiligheid maar ook voor gevaar. Zo is er binnen de transportwereld een groot probleem met vrachtwagenchauffeurs die zich niet aan hun rust- en rijtijden houden en tachograaffraude plegen. Gelukkig biedt het veranderen van de wereld om ons heen ook kansen en daarmee meteen ook veiligheid. Slimme of digitale tachografen zijn apparaten die de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstanden van een voertuig registreren. Ze zijn verplicht voor veel bussen, touringcars en beroepsgoederenvervoer voertuigen.
Controle van de tachograaf
Een tachograaf uitlezen kan met de slimme apparatuur die de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) tot haar beschikking heeft. Ze testen in hun huidige pilot op twee manieren: statisch (vanaf een vaste plek, zoals achter de vangrail of op een viaduct) en dynamisch (al rijdend in een ander voertuig). De pilot gaat om het testen en vergelijken van DSRC-apparatuur, die komen van drie verschillende bedrijven uit Nederland, België en Polen. Tijdens de pilot zijn al enkele overtredingen vastgesteld, zoals het rijden zonder bestuurderskaart.
Een van de criteria voor de DSRC-apparatuur is dat het de veiligheid van de inspecteur niet in de weg moet gaan staan. De inspecteur moet, zoals eerder gezegd, ook al rijdend kunnen controleren. Het mag dus niet leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties en voor de inspecteur makkelijk af te lezen zijn.
Het uiteindelijke doel
Het uiteindelijke doel van de tests is om de verkeersveiligheid tot een hoger niveau te brengen in Nederland. Tachograaffraude is een veel voorkomende overtreding en kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Door middel van de digitale tachograaf uitlezen, kunnen de inspecteurs van de ILT makkelijk controleren of de bestuurder zich wel aan de regeltjes houdt. Dit verbetert ook meteen de werkomstandigheden van de chauffeurs zelf. Zij worden door de concurrerende markt bijna gedwongen om zo min mogelijk pauze te nemen. De ILT geeft aan dat zij de bestuurderskaart en rijsnelheid meteen kunnen zien met de DSRC-apparatuur. Wanneer de rijsnelheid op 0 staat, duidt dit vaak op fraude. Bij het rijden zonder kaart heeft de bestuurder vaak geen rust genomen.
In 2024 gaat er een wettelijke verplichting van kracht. Alle controle-instanties in de EU moeten dan over controleapparatuur beschikken. De ILT houdt deze pilot nu, zodat ze rond 2022 een goed overzicht hebben van welk apparatuur het best en meest betrouwbaar is. De moderne tachografen zullen dus een sterke verbetering zijn ten opzichte van de ouderwetse tachograaf.