Je bent fulltime student en zoekt een bijbaan. Horeca. En wat wil je als jongen het liefst in de horeca doen? Achter de bar, uiteraard. Dit keuzepatroon doorliep Karl Kouki ook, maar uiteindelijk bracht het hem veel meer dan een redelijk salaris en een aantal goede avonden.
Op zo’n goede avond kwamen de eigenaar en bedrijfsleider van de kroeg waar Karl werkte, Café De Fuik in Nijmegen, om het weekend in te luiden. Koekie, Karl zijn bijnaam voor vrienden en intimi, besloot om ze een shotje te laten proeven die hij eerder die avond verzonnen had door wat flessen bij elkaar te gieten. Doordat de beide heren en de overige collega’s zo positief reageerden, verscheen het shotje ‘KOEKIE’ niet veel later op het befaamde ‘shotjesbord’.
Alhoewel het ‘shotjesbord’ een wisselende samenstelling heeft, bleef KOEKIE er lang op staan – sterker nog, het zacht zoete karamel shotje was na tien maanden zelfs het op een na best verkochte drankje in het hele café! Toen mensen begonnen met vragen naar het recept en ‘of ze geen fles konden kopen’, begon het bij Karl te dagen en begon hij op zoek te gaan naar een manier om het te bottelen. Vele negatieve gesprekken later, afkeuringen omdat de kwantiteit niet hoog genoeg lag en nog meer heerlijk Hollandse bureaucratische rompslomp later werd het toch tijd om het uiteindelijke recept op te maken. In totaal heeft het proces van ‘go’ tot de uiteindelijke botteling alsnog 9 maanden gekost, heeft Karl het een stel grafisch designers nog aardig lastig gemaakt omdat hij er in gelooft dat je eerst 100% tevreden moet zijn voordat je je product kunt verkopen. Een insteek waar wij natuurlijk alleen maar achter kunnen staan.
Alhoewel KOEKIE niet aan particulieren verkocht mag worden, zijn er wel gesprekken gaande met slijterijen en kroegen. Natuurlijk neemt Café De Fuik een flinke lading af, dus daar kun je in ieder geval eens een shotje doen. Bijvoorbeeld op het openingsfeest, 15 mei. Mocht je in de buurt zijn.
Of je bent een ervaring rijker of een illusie armer.
Met deze wijze woorden bleef Karl gemotiveerd om door te gaan. Of hij het allemaal opnieuw zou doen? Niet doen was geen optie, dus nog steeds niet. Hij ziet zijn grote kracht in zijn toewijding aan 1 product en een merk. Met dat merk wil hij samen met horeca ondernemingen leuke acties en feesten op kunnen zetten. Altijd op zoek gaan naar een win-win situatie, niet stil zitten.