HET IS OFFICIEEL! DE VOLLEDIG ELEKTRISCHE LEXUS RZ 450E

Lexus presenteert de RZ 450e, het eerste model van Lexus dat ‘from scratch’ als Battery Electric Vehicle (BEV) is ontwikkeld. Ontworpen volgens de Lexus Driving Signature-filosofie waarin rijplezier én verfijning hand in hand samen gaan. Het nieuwe model is een belangrijke mijlpaal op weg naar klimaatneutrale, duurzame mobiliteit. Vanaf 2030 biedt Lexus in Europa uitsluitend nog 100% elektrisch aangedreven modellen aan. De Lexus RZ 450e wordt voor de jaarwisseling in ons land verwacht.

Exterieurdesign
De Lexus RZ 450e springt in het oog met zijn Spindle Body design. De kern daarvan is dat het design een logisch gevolg is van de kracht en de dynamiek van elektrische aandrijving. Het front laat duidelijk zien dat het een Lexus is en dat de RZ 450e elektrische aandrijving heeft. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor is de motorkap laag en het aantal koelopeningen beperkt. In plaats van de kenmerkende Spindle Grille heeft de RZ 450e een Spindle Shape Deze driedimensionale vorm is overal in het body design terug te vinden. Optionele bi-tone lak, waarbij een deel van de motorkap is meegenomen, accentueert het krachtige design nog eens extra. De smalle lichtunits sluiten naadloos aan op de uitgesproken wielkasten en de dagrijverlichting valt op door het Lexus L-motief.

Krachtig silhouet
Het scherpe front is het startpunt voor een soepel en krachtig ogend silhouet waarmee de RZ 450e geen twijfel laat bestaan over zijn SUV-kwaliteiten. De lange wielbasis van 2.850 mm en de wielen (18-20 inch) die op de hoeken van de carrosserie staan, vormen de visuele onderstreping van het lage zwaartepunt en de perfecte gewichtsverdeling. De achterzijde heeft door de doorlopende lichtstrip tussen minimalistisch vormgegeven achterlichtunits en de uit twee delen opgetrokken achterspoiler een hightech uitstraling. 

Rijplezier gedefinieerd door Lexus Driving Signature-filosofie
De filosofie van de Lexus Driving Signature-filosofie bestaat uit drie C’s: Confidence, Comfort en Control en staat garant voor rijplezier en verfijning. Dit gaat samen met de specifieke pluspunten van elektrische aandrijflijn zoals snelle reacties en maximale precisie. Hierdoor reageert de RZ 450e naadloos op de intenties van de bestuurder, waardoor de RZ 450e zowel comfortabel als plezierig is om in te rijden. Geavanceerde technologieën als het optionele One Motion Grip steer-by wire systeem en de precieze controle van de DIRECT4 vierwielaandrijving onderstrepen het natuurlijke gevoel met hun verfijnde feedback

Efficiënt omgaan met elektriciteit
De Lexus RZ 450e heeft een lithium-ion batterijpakket met 96 cellen en een capaciteit van 71,4 kWh en is aantrekkelijk qua voertuiggewicht, waardoor deze Lexus garant staat voor een dynamisch rijgedrag en een groot uithoudingsvermogen. Details over deze definitieve actieradius en de benodigde laadtijden worden later bekend gemaakt. De definitieve WLTP-actieradius is nog niet bekend omdat de homologatie nog wordt afgerond.

Om de actieradius te maximaliseren biedt de RZ 450e keuze uit verschillende rijmodi waaronder de Range mode. In deze stand is de maximum snelheid beperkt en wordt aandrijfkracht nog efficiënter verdeeld. Ook het uitschakelen van de airconditioning draagt hier bij aan het besparen van energie. Met een beoogd elektriciteitsverbruik van 18 kWh/100 km behoort de RZ 450e tot een van de meest efficiënte elektrisch aangedreven auto’s. Dit verbruikscijfer is overigens voorlopig, omdat definitieve homologatie nog wordt afgerond.

Pionier van elektrificatie
Lexus heeft een zeer ruime ervaring op het gebied van elektrificatie. Zeventien jaar geleden kwam het met de eerste hybride-elektrische aandrijving op de markt in het luxury SUV segement. Vrijwel alle nieuwe Lexus-modellen die in Nederland worden geleverd, zijn voorzien van krachtige en efficiënte hybride-elektrische technologie. De elektrificatiestrategie van Lexus borduurt daarop voort: nog voor 2025 introduceert Lexus meer nieuwe modellen met 100% elektrische aandrijving, met hybride-elektrische technologie en plug-in elektrische hybridetechnologie. 

Vanaf 2030 biedt Lexus in Europa alleen nog 100% elektrisch aangedreven modellen aan.

Related Posts