Online tegen elkaar spelen op verschillende consoles? Het kan nu eindelijk!

Al meer dan een jaar bleef Sony een beruchte, koppige houding innemen op platformonafhankelijke multiplayer, waarbij smoesjes en redenen werden gebruikt waar niemand bijzonder van overtuigd was, vooral omdat rivalen Nintendo en Microsoft zich op een grote manier begonnen te ontwikkelen.

In een gelukkige reeks gebeurtenissen is de cross-play-functionaliteit van PlayStation 4 nu naar verluidt uit bèta en beschikbaar voor elke ontwikkelaar die het in hun games wil implementeren.

Sony kondigde voor het eerst aan dat het in september vorig jaar cross-play-ondersteuning voor games tussen PS4, Xbox One, Switch, pc en mobiele apparaten zou opleveren en mogelijk zou maken. Zelfs Nintendo en Microsoft streefden luchtig naar PlayStation met een video die platformonafhankelijk spelen in Minecraft viert.

Maar hoewel het meer dan een jaar geleden was dat Sony platformonafhankelijk PlayStation-plezier bevestigde, was de vangst dat de functie voor onbepaalde tijd in bèta zou blijven en alleen beschikbaar zou zijn voor een select aantal ontwikkelaars voor bepaalde titels.

Fortnite was duidelijk de eerste grote game die startte met platformonafhankelijk plezier (een no-brainer, eigenlijk), voordat titels als Rocket League en meer recentelijk Call of Duty: Modern Warfare in actie kwamen.

De hele onderneming is duidelijk een succes geweest in de ogen van Sony, zoals Jim Ryan, CEO van SIE, in een interview met Wired onthulde dat cross-play de bèta-fase heeft verlaten en in elke game kan worden gebruikt – op voorwaarde als de ontwikkelaar het zo wil maken . De volledige release van Modern Warfare, die op 25 oktober wordt gelanceerd, zal naar verwachting de volgende grote game met de functie.

Nu PS4 cross-play nu officieel beschikbaar is, zal het hopelijk niet lang duren voordat we meer bekende games gaan zien die dit ondersteunen. Minecraft zou een goede plek zijn om bijvoorbeeld te beginnen, aangezien PS4 momenteel de enige console is die het bouwen van blokken tussen vrienden op afzonderlijke platforms niet mogelijk maakt.

Het is volkomen logisch voor de meeste ontwikkelaars om cross-play in hun games mogelijk te maken. Het combineren van spelers bases, commercie en gameplay tussen verschillende platforms kan alleen worden gezien als een overwinning voor zowel de consument als de studio.

We gebruiken cookies die voor een optimale gebruikerservaring zorgen. Door deze melding te accepteren, of door gebruik te blijven maken van onze website weten we dat je hiermee akkoord gaat.

Accepteren Meer informatie