Zorgt creatine voor meer spiermassa?

Je zou denken dat de fitnessindustrie draait om gewichten en het verbeteren van je lichaam. Businesswise draait het daar natuurlijk niet om; dat gaat vooral om het verkopen van supplementen. Door de groei van de behoefte om steeds gezonder te leven, groeit ook de verkoop van supplementen. Belangrijk is dan om te weten wat je nu eigenlijk echt nodig hebt, en wat overbodig is.

Na eiwitshakes en pre-workouts, is het wellicht het meest verkochte supplement; creatine. Natuurlijk vertellen verkopers je dat je het nodig hebt om te groeien in spiermassa, maar gelukkig zijn daar ook nog onderzoekers die het tegendeel wel eens willen bewijzen.

Wat is creatine?

Creatine is een stikstofhoudende stof die betrokken is bij de productie van energie. Het wordt opgebouwd uit aminozuren in de lever en alvleesklier. Het aanvullen van de hoeveelheid creatine in je lichaam kan door middel van het eten van (grote hoeveelheden) vis en vlees. Aangezien men dagelijks niet aan deze hoeveelheden komt, wordt er vaak gebruik gemaakt van, juist, supplementen.

Leidt het tot meer spiermassa?

Het innemen van creatine in combinatie met krachttraining leidt, over het algemeen, tot een snellere toename van vetvrije massa en kracht. Het verschilt wel per individu. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het kan helpen bij jouw sportprestaties, maar dat dit niet perse zo is. Hoe je daar dan achter komt? Een kwestie van ‘gewoon doen’?

Gebruik van creatine

Mocht je nieuwsgierig zijn en het eens willen proberen; neem dan 3-5 gram creatine monohydraat per dag. Neem het niet tegelijkertijd met een cafeïne houdend product, want dit kan het effect teniet doen. Neem het juist na de work-out, tijdens een maaltijd.

Kortom, het innemen van creatine kan in combinatie met veel krachttraining zorgen voor een grotere vetvrije massa. Het maakt hierbij niet uit of je net begint, of al een tijdje bezig bent. Onthoud wel: het gebruik van creatine en de gevolgen hiervan zijn erg individueel en kan dus per persoon verschillen.

Op zoek naar creatine monohydraat? Probeer deze dan eens! 

 

We gebruiken cookies die voor een optimale gebruikerservaring zorgen. Door deze melding te accepteren, of door gebruik te blijven maken van onze website weten we dat je hiermee akkoord gaat.

Accepteren Meer informatie