Extreem vermoeid door vitamine b12 tekort

Ben jij altijd moe? Goede kans dat je een vitamine b12 tekort hebt

Heb jij het gevoel dat je eigenlijk altijd moe bent? Ongeacht of het nu drie uur s’ middags is, tien uur ‘s avonds of als je net je bed uit klimt in de ochtend? Goede kans dat je een vitamine B12 tekort hebt. Naast dat je met een vitamine B12 tekort altijd moe bent, zijn er ook nog andere symptomen. Wij hebben de belangrijkste symptomen voor je op een rij gezet zodat je gemakkelijk erachter kunt komen of jij ook daadwerkelijk een vitamine B12 tekort hebt of dat je gewoon een keertje op tijd naar bed moet.

Je bent altijd moe

Voel je je oververmoeid? Zwakker dan normaal en kortademig? Goede kans dat je bloedcellen hier de boosdoener van zijn. Vitamine B12 speelt namelijk een belangrijke rol in de regulering van je bloedcellen. Zonder vitamine B12 treed er bloedarmoede op in je lichaam, dat klinkt eng, daarom leggen we het even zo goed mogelijk uit. Zonder vitamine B12 produceert je lichaam grote, onvolwassen bloedcellen. Doordat deze bloedcellen onvolwassen zijn, zijn ze niet in staat om zuurstof door het lichaam te kunnen pompen. En door het gebrek aan zuurstof voel je dus continu vermoeid.

Oververmoeid door tekort aan vitamine b12

Je hebt een bleke huid

Wanneer je merkt dat je huid minder glanst dan normaal, een beetje bleek, of zelfs gelig is, dan heb je een grote kans op een vitamine B12 tekort. Als je bloedarmoede hebt, zoals je kon lezen in het vorige punt, heb je minder efficiënte rode bloedlichamen die zuurstof door je lichaam kunnen vervoeren. Dit lijdt naast vermoeidheid ook tot een bleke huid. Uit verschillende onderzoeken is overigen gebleken dat geelzucht ook een symptoom van vitamine B12 tekort is.

Je bent vegan of vegetariër

Dit is zuur voor alle vegans en vegetariërs onder ons, maar planten bevatten geen vitamine B12. Vitamine B12 komt alleen maar voor in vlees, pluimvee, eiren en andere producten die rechtstreeks van dieren afkomstig zijn. Dit zorgt er helaas voor dat vegetariërs en vooral veganisten een verhoogt risico lopen op een vitamine B12 tekort. Gelukkig zijn er wel supplementen die vegetariërs en veganisten kunnen nemen om toch de noodzaken hoeveelheid vitamine B12 binnen te krijgen.

vegan en vegetariër tekort aan vitamine b12

 

Je hebt last van depressie

Serotine is een neurotransmitter die ervoor zorgen dat je hersenen en je stemming goed werken. Wil je precies weten hoe dat werkt? Lees dan even ons artikel over je je dopamine en daarmee je geluk boost.Het komt er kort door de bocht op neer dat dit niet goed werkt als je een vitamine B12 tekort hebt, wat leidt tot depressie gevoelens. Als je depressief bent of niet lekker in je vel zit, kan het zijn dat je Serotine level niet goed op pijl is, waardoor je mood swings krijgt. Door genoeg vitamine B12 in te nemen zorg je ervoor dat je lichaam genoeg bouwstenen heeft om het Serotine op de goede hoogte te houden.

Depressief door tekort aan vitamine b12

Je bent vergeetachtig

Omdat vitamine B12 nauw samenwerkt met de metabolische processen in de hersenen, kan een tekort leiden aan geheugenverlies. Dus merk je dat je steeds vaker dingen begint te vergeten, goede kans dat je even je vitamine B12 tekort moet aanvullen. Geen zorgen dus, je bent nog niet dement aan het worden, je moet gewoon even je voeding wat beter onder controle krijgen.

Vergeetachtig door tekort aan vitamine b12

Ben je benieuwd wat er nog meer met je lichaam gebeurt op het moment dat je vegan wordt? Lees dan hier verder over de symptomen die vaak optreden bij veganisten.

 

We gebruiken cookies die voor een optimale gebruikerservaring zorgen. Door deze melding te accepteren, of door gebruik te blijven maken van onze website weten we dat je hiermee akkoord gaat.

Accepteren Meer informatie