Stel je mag een dag niet naar je eigen producten kijken. Je doet je adidasjes niet aan en je neemt je macbook niet mee. Zou je dan ‘s avonds nog weten hoe het logo er uit ziet?
Een Amerikaans experiment wilde dit even testen: honderden mensen werd gevraag om bekende logo’s te tekenen, volledig op geheugen. De resultaten zijn hilarisch. Van links boven naar rechts onder kan je zien hoe ze steeds iets dichter bij het origineel komen.
Adidas werd vroeger ook wel het ‘drie strepen bedrijf’ genoemd. Veel mensen hebben dat zo te zien wel onthouden, al zitten de eerste 10 er niet eens bij in de buurt. Het blad was het tweede logo van Adidas en blijkbaar herinneren mensen zich die ook nog enigszins. Hoeveel bladen die heeft, de kleur en de vorm liggen wel wat verder van de werkelijkheid. Het nieuwste (en huidige) logo heeft de drie strepen oplopend in lengte. Volgends Adidas zelf representeert de vorm een berg om kopers te stimuleren zichzelf uit te dagen. Niet meer vergeten dus.
Het appeltje van Apple schijnt gebasseerd te zijn op een tekening ven Newton onder een appelboom. Bij het eerste logo is het hapje toegevoegd omdat de Apple geeks bite/byte een leuke woordgrap vonden en omdat mensen dachten dat het eventueel een tomaat was (de merknaam was blijkbaar niet duidelijk genoeg). Al doen veel van de getekende logos uit het experiment ook net veel aan een tomaatje denken… Het eerste logo was nog regenboog kleurig en ook dat blijken mensen te onthouden (hij werd aangepast in 1997, even bij de tijd blijven jongens).
Design is King
Ook grote etensketens moeten er aan geloven. Hoe vaak we ze ook zien het lukt ons blijkbaar niet om ze te onthouden. Domino’s en Burger King geven zelfs in hun naam al het een en ander weg over het design, maar vielen ook tegen.
Gelukkig hoef je het logo niet te kunnen tekenen, alleen herkennen
Heel gek dat onze hersenen zo werken dat we iets 100x zien en niet onthouden. Gelukkig lukt het ons nog wel om logo’s te herkennen zodat we in ieder geval weten wat we krijgen.
Bron: Highsnobiety