Uitgerust wakker worden-slaaptips

Last van slapeloosheid? Met deze 5 slaaptips ga je beter slapen

Last van slapeloosheid? Welkom bij de club. In Nederland heeft maar liefst twee derde van de bevolking slaapproblemen. Veel mensen worden vaker dan drie keer per nacht wakker. Wat niet bijdraagt aan een uitgeslapen gevoel bij het opstaan. Herkenbaar? Dan zullen deze slaaptips jou goed uitkomen en hopelijk helpen om beter te slapen.

1. Licht en schermen uit voor het slapen

Probeer tenminste een half voordat je daadwerkelijk je ogen dicht doet, niet meer naar fel licht te kijken. Dat houdt in niet meer naar je laptop, TV of telefoon kijken voor het slapen gaan. Mocht je echt niet zonder kunnen, dim dan op zijn minst het licht van de schermen. De reden hiervoor is dat zelfs vijf minuten naar je scherm kijken er al voor kan zorgen dat je lichaam de aanmaak van melatonine stil kan zetten. Melatonine is de hormoon die ervoor zorgt dat je slaperig wordt als het donker wordt. Maar die denkt dus dat het nog steeds dag is, als jij naar een fel scherm kijkt. Vermijden dus!

Scherm uit voor slapen

2. Geen koffie na de middag

Cafeïne is een sterk middeltje dat vaak wordt onderschat. Het duurt maar liefst 8 uur voordat een bakkie koffie helemaal is uitgewerkt. Wat inhoudt dat als jij om 23.00 gaat slapen je je laatste kop koffie maximaal om drie uur s’ middags moet drinken.

Slecht slapen, probeer deze slaaptips

3. Niet laat in de avond sporten

Dat je sport is natuurlijk een hartstikke goed idee. Maar doe het niet vlak voor het slapen. Je zou minstens twee uur voordat je gaat slapen klaar moeten zijn met sporten om slapeloosheid tegen te gaan. Want ook al lijkt het alsof sporten vermoeiend is, wekt het ook juist energie op, wat een goede nachtrust in de weg staat.

Sporten voor slapen gaan

4. Zet je wekker iedere dag op dezelfde tijd

Een vaste tijd om op te staan is essentieel om uitgerust wakker te worden. Kies een tijd die jou elke dag goed uitkomt en stel je wekker voor elke dag van de week hetzelfde in. Ook als op sommige dagen pas later hoeft te beginnen. Zo zorg je ervoor dat je lichaam wend aan een gezond slaapritme en je uiteindelijk zelfs vanzelf wakker gaat worden op dit tijdstip. De ideale tijd hiervoor is tussen 6:00 uur en 7:30 uur in de ochtend.

Slaapproblemen? Dit helpt tegen slapeloosheid

5. Zorg dat je een goed bed hebt

Teveel mensen liggen al jaar in, jaar uit in hetzelfde bed. Best gek als je nadenkt hoeveel uur je doorbrengt in een bed. Je zou denken dat af een toe je matras, boxspring of gehele bed vervangen topprioriteit zou moeten hebben. Een goed bed is de basis van een goede nachtrust. Dus bedenk even hoe lang jij al in hetzelfde bed slaapt. Ideaal zou zijn als je matras om de vijf jaar zou vervangen.

Niet goed geslapen? Probeer deze slaaptips

Heb je al deze tips al on lock en nog steeds last van slaapproblemen? Goede kans dat je dan last hebt van een vitamine B12 tekort.

We gebruiken cookies die voor een optimale gebruikerservaring zorgen. Door deze melding te accepteren, of door gebruik te blijven maken van onze website weten we dat je hiermee akkoord gaat.

Accepteren Meer informatie