In het zonovergoten Monaco reden wij de nieuwe Suzuki Swift

(Last Updated On: October 11, 2017)

Wij zijn gek op auto’s, in alle soorten en maten. Of het nou een Porsche is of een auto uit het b-segment, wij worden enthousiast als we horen dat we iets kunnen testen. Dit keer werden we uitgenodigd door Suzuki om de nieuwste Swift uit te proberen in Monaco.  Een auto die iedereen kent en al aardig wat jaren meedraait, wat uiteraard niet voor niks is. We hadden nog nooit in een Swift gereden, maar wat is dit een fijne wagen! Oké, vanaf Nice naar Monaco rijden over mooie kronkelwegen met uitzicht over de Middellandse Zee is natuurlijk altijd fijn, maar de Swift zorgde wel voor heel veel rijplezier. Wij wisten al dat de Swift een sportieve bak was, maar nu zijn we echt overtuigt en wel hierom.

Het uiterlijk
Wat meteen opvalt bij het 2017 model van de Swift is het ontzettend strakke uiterlijk. Bij een eerste blik op de voorkant van de Swift, lijkt het bijna alsof de auto je een tikkeltje agressief aankijkt. Alsof hij zegt: “onderschat mij niet, ik ben sneller dan je denkt!” Als je dan even verder langs de auto kijkt is het volgende wat opvalt dat ondanks dat het een vijfdeurs is, het lijk alsof de handvatten van de achterdeuren ontbreken. Wij zagen onszelf alweer in moeilijke kronkels werken om de voorstoelen naar voren te klappen om zo op de achterbank te komen, maar niks is minder waar. Als je goed kijkt zie je dat de achterdeuren geopend kunnen worden door handvatten die achter het achteraam verwerk zitten. Hierdoor stap je dus zo achterin de auto in en ziet de Swift er van buitenaf nog strakker en sportiever uit.

We pasten er in!
Nu we het toch over de achterbank hebben, laten we een blik op het interieur werpen. Een mooi uiterlijk is fijn, maar uiteindelijk breng je meer tijd door aan de binnenkant van je auto. De nieuwe Swift is ietsjes korter dan zijn voorganger maar door de ronde vormingen in de carrosserie is er toch meer ruimte, dat is pas echte vooruitgang! Wat ook wel nodig is aangezien wij Nederlanders elk jaar een stukje langer lijken te worden. Achterin zitten met een lengte van 1,85m ging ons verassend goed af. Gelukkig zitten wij net vaker voorin dan achterin dus laten we hier de focus op leggen. Hoe uitgebreid het dashboard is ligt er een beetje aan welke variant van de Swift je neemt, maar de stijlvariant die wij reden was van alle mogelijk wensbare gemakken voorzien. Bij autorijden hoort absoluut goede muziek, een raampje open en lekker genieten van een zonnetje met je favoriete tune op de achtergrond. De iPhone was binnen no-time via het bluetooth systeem verbonden en het duurde dus niet lang voordat onze favoriete nummertjes door de speakers knalden. Alles geregeld via het touchscreen, geen geklooi met snoertjes en knoppen, daar worden wij blij van.

Speels, Sportief en Sustainable
Om nog even terug te komen op dat sportief rijden, daar is geen woord over gelogen. De Swift is een Smart Hybrid, wat inhoud dat de auto deels elektrisch is en dus extra snel optrekt door de batterij die een lekkere boost geeft als je het gaspedaal intrapt. De batterij wordt vanzelf opgeladen op momenten dat je remt en wordt in werking gezet op momenten dat je net wat meer vraagt van de normale motor. Dit zorgt dat het autorijden in de Swift een stuk sportiever aanvoelt en het leuker maakt om in te rijden. Wat ook niet verkeerd is; de auto wordt er nog zuiniger van ook. Win-win op alle vlakken dus: lekker speels rijden en minder brandstof verbruiken!

Maar wat kost zoiets nou?
Dat verschilt nogal van hoeveel extra opties je op de Swift wilt hebben. Voor €15K heb je de basisversie en voor een extra €5K gooi je er nog wat extra upgrades tegenaan. Of dat nodig is ligt helemaal aan je eigen wensen. De één vindt het heerlijk om een automaat te rijden, de ander vindt dat schakelen bij autorijden hoort. Misschien wil je dikkere velgen of vind je het belangrijk om iets meer PK’s te hebben of vind je die led-verlichting wel heel tof. Of misschien wil je het allemaal! Wij zouden zeggen: ga zelf even lekker de verschillende opties uitproberen op de speciale Swift samenstel pagina van Suzuki, zo kom je er het beste achter wat goed bij jou past en betaal je dus nooit teveel voor opties die je niet nodig hebt.

Nog meer overtuigende woorden nodig? We waren samen naar Monaco met onze vrienden van Manify die overigens deze prachtige foto’s geschoten hebben. Daarnaast hebben we de Swift nog eens getest in Amsterdam. Want in een zonovergoten Monaco rondrijden is natuurlijk altijd een feestje, maar hoe de Swift zich in de stad beweegt lees/zie je in het vervolg artikel. Stay tuned!