Het internet is een uitvinding wat vrijwel alles in het leven makkelijker heeft gemaakt. Vooral op reis is het ineens veel makkelijker om je te oriënteren en contact te houden. Het maakt reizen veiliger, makkelijker en toegankelijker. Maar moeten we dat wel willen in een context waar we opzoek zijn naar avontuur en ontdekking?
Begrijp me niet verkeerd, het is ideaal om te weten waar je naartoe gaat, hoe je daar komt vanaf het vliegveld of waar de supermarkt is. Maar hoe leuk was de tijd dat op reis betekende dat je geen contact had met de wereld thuis, dat je kaarten stuurde en elke plek waar je aankwam een nieuwe verassing was. Noem het nostalgisch, maar reizen is niet de enige situatie waar internet de spanning er een beetje vanaf haalt. Denk maar aan verliefd zijn. Expres naar de supermarkt dichter bij haar huis in de hoop haar tegen te komen, in plaats van een whatsappje om 11 uur ‘s avonds met “wat ben jij aan het doen?”. Soms is de spanning een deel van het plezier toch?
Google is voor reizen wat Tinder voor een relatie is
Het probleem met onze generatie is dat we zelf bepalen wat we laten zien en hoe. Denk maar aan Tinder; als je een leuk meisje op Tinder ziet zie je haar mooiste foto’s die ze zelf heeft samengesteld. Eigenlijk zie je meteen het hoogtepunt en kan de realiteit haast niet meer ‘verassend mooi’ zijn. Think about it. Hoe vaak kijk je wel niet naar reisfoto’s op internet en denk je wauw, dit is de mooiste plek op aarde! Het internet is eigenlijk een soort Tinder voor reisbestemmingen; je ziet pas alles als je er in real-life bent, maar de mooiste kanten heb je al gezien.
De spanning van het onbekende
Meeste mensen verlangen wel enigszins naar avontuur en spanning, al is het alleen om te realiseren hoe makkelijk en vertrouwd het stabiele leventje in Nederland is. Niemand waardeert de Albert Heijn meer dan de net-terugkerende reiziger. Plus reizen is dé manier om te leren over onbekende culturen. In een land waar we de taal niet verstaan, het eten niet kennen en elke dagelijkse handeling een ontdekkingstocht is (waarom gebruikt niemand wc-papier buiten europa?). Het is de spanning en adrenaline die reizen reizen maakt. Vinden wij.
“Wanderlust”, “Off the beaten track” & andere tattoos die bewijzen dat wij niet de enige zijn.
Dat wij niet de enige zijn met dit idee was ook duidelijk uit het succes van Surprise Me, de actie waar je een vakantie kocht zonder te weten waarnaartoe. Je kan jezelf geen avonturier noemen als je precies weet waar, hoe, wat en wanneer. Oké soms eindig je zonder slaapplek of blijkt je AirBnB een hoekje van een tent met drie Ugandezen, maar dat maakt jouw reis bijzonder. En als je “Het mooiste strand van Europa” mist omdat je niet had opgezocht wat er in de buurt te doen was, wat maakt dat dan uit! Blijkbaar is iedereen er toch al geweest, en als je wilt weten hoe het er uit ziet Google je het achteraf wel.
Liever slecht ontdekt dan goed nageaapt
Denk aan de laatste keer dat je in een nieuwe stad was. Je liep over straat en had zin in koffie. Toen stuitte je per ongeluk op het aller leukste tentje waar je ooit geweest bent. De aankleding, de muziek, de koffie, echt alles klopte. Zo’n ontdekking kan je hele dag goedmaken en voelt haast als het kopen van iets nieuws. Had je dit tentje gevonden omdat hij op #5 van de Tripadvisor lijst beste koffietentjes van Brooklyn stond, dan was je ervaring heel anders geweest, misschien zelfs wel teleurstellend omdat je hoge verwachtingen had. Je snapt waar wij heen willen (hopelijk). Moet je je voorstellen dat je nog nooit van de Eiffeltoren gehoord had en er opeens tegenaan loopt op je wandeling door Parijs. Zelfs de bekendste plekken ter wereld kan je “ontdekken”, door het maar zelf te doen.
We bedoelen natuurlijk niet dat je geen internet moet gebruiken voor het kiezen van je bestemming, maar als je hem eenmaal gevonden hebt weet dan ook waar je grens ligt met het research vooraf. Voorbereid zijn is goed maar soms is het niet erg om verast te worden. Al houden we ook van mooie reisplaatjes natuurlijk, dus je kan je avontuur ook altijd op een andere manier zoeken, met een roadtrip langs de bruutste wegen ter wereld bijvoorbeeld.